Ah, ett vanligt ämne med redan hörda åsikter. Men då jag sökte i debattforumet hittade jag ingen tråd om det, och jag vill veta vad ni själva har för åsikter. Jag tänker inte nämna min egen åsikt i detta inlägg, men jag tänker rada upp lite argument och motargument som tål att tänkas på.
Det kan framstås som uppenbart att jag skulle vara emot rökning när man läser mina argument, men det är helt enkelt väldigt svårt att hitta argument för rökning eftersom alla som börjat röka, oavsett vad, har börjat av en relativt självisk anledning. Absolut inget illa menat till rökare! (Jag har själv rökt, men har nu varit rökfri i tre år. Go me.)
Argument mot rökning
* Rökning är beroendeframkallande och har en viss likhet med droger (eftersom man kan bli helt fördärvad om man inte får mer).
* Passiv rökning kan allvarligt skada människor i ens omgivning.
* Man förstör sina egna lungor och det kan orsaka cancer.
* Det kostar rökare ofattbart mycket pengar varje år - ett cigarettpaket om dagen skulle kosta ca 12000 kr om året.
* Majoriteten av rökare blir griniga/otrevliga när de inte har kunnat röka.
* 70 % av rökarna säger att de vill sluta helt och hållet, men bara 5 % som försöker sluta är helt rökfria nästa år.
* Nästan hälften av de rökare som opereras för lungcancer börjar röka igen.
* Varje cigarett kostar 14 minuter av en rökares liv.
Argument för rökning
* Rökning påskyndar matsmältningen.
* Det kan vara trevligt att träffa sina vänner och ha en rökstund ihop medan man umgås.
* Är man stressad så blir man lugnare om man röker.
Det mesta är statistikuträknat, så skyll inte på mig. Jag nämner fortfarande inte min åsikt riktigt än. Era åsikter är viktigare.
Har ni några fler argument för rökning som låter rimliga, kan jag lägga till dem. Låt mig nu få veta vad NI tycker! Vad är er åsikt när det gäller rökning? Blir ni förvånade när ni ser statistiken?
Vad är er allmänna åsikt om rökning i sig?
Jag kommer skriva inlägg både med argument för och emot beroende på vad som skrivs, men det betyder inte att jag stöder något av dem.
Jag är hårt angripen på höger flank,
mittentrupperna håller på att ge vika;
situationen är utmärkt. Jag anfaller.