14211 XP
575 inlägg
Apower skrev:GoldenMew skrev:Apower skrev:GoldenMew skrev:
Sverige har för tusan snart ingen kultur kvar. Det var bra för kulturen. Det är inte det, längre. De anpassar sig inte efter vår kultur. Den är snart utdöd.
Då leder det osökt till frågan: Vad är egentligen svensk kultur?
Smörgåsbord och små grodorna.
"Små grodorna" kommer ursprungligen från Frankrike, se bland annat
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sm%C3%A5...
Smörgåsbord är helt enkelt att man serverar en massa små rätter bufféstil, vanligtvis med mycket kött och fisk, jag ser därför inte direkt hur denna mattradition blir hotad av ökad invandring?
Och om nu invandrare inte vill "anpassa sig", är det någon jättekatastrof att folk äter sin mat på ett "icke-svenskt" sätt?
Är det ett hot mot Sverige att araber inte vill dansa en förövrigt väldigt fånig dans? Seriöst?
Om du vill övertyga mig får du nog ha bättre argument än sådär.
Små grodorna innefattar Sveriges nationaldans, ringdans.
Jag hittade ingen information som visade att detta stämde, är du säker?
Förövrigt är ringdans något som praktiseras lite överallt i världen så det är inte heller unikt svenskt.
ShadowKid skrev:WaKnuckles skrev:Apower skrev:WaKnuckles skrev:Apower skrev:GoldenMew skrev:Apower skrev:GoldenMew skrev:
Sverige har för tusan snart ingen kultur kvar. Det var bra för kulturen. Det är inte det, längre. De anpassar sig inte efter vår kultur. Den är snart utdöd.
Då leder det osökt till frågan: Vad är egentligen svensk kultur?
Smörgåsbord och små grodorna.
"Små grodorna" kommer ursprungligen från Frankrike, se bland annat
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sm%C3%A5...
Smörgåsbord är helt enkelt att man serverar en massa små rätter bufféstil, vanligtvis med mycket kött och fisk, jag ser därför inte direkt hur denna mattradition blir hotad av ökad invandring?
Och om nu invandrare inte vill "anpassa sig", är det någon jättekatastrof att folk äter sin mat på ett "icke-svenskt" sätt?
Är det ett hot mot Sverige att araber inte vill dansa en förövrigt väldigt fånig dans? Seriöst?
Om du vill övertyga mig får du nog ha bättre argument än sådär.
Små grodorna innefattar Sveriges nationaldans, ringdans.
Men är det hot mot Sverige att invandrare inte dansar Små grodorna, det är väl egentligen den stora frågan.
Jag skulle definiera svensk kultur och kom med två ganska solklara exempel.
Men då frågar jag dig; ÄR det ett hot mot Sveriges kultur?
"Sverige har för tusan snart ingen kultur kvar. Det var bra för kulturen. Det är inte det, längre. De anpassar sig inte efter vår kultur. Den är snart utdöd.", var dina ord. Är det någon fara om Små Grodorna och smörgåsbord dör ut? Är det en viktig del i vår vardag?
En sak som försvinner sakta men säkert är skolavslutning i Kyrkan bara för att det är så "diskriminerande"... I den skolan jag går i så har vi fortfarande kvar skolavslutning i Kyrkan vilket jag är glad över. Jag är inte kristen, jag ser det bara som en gammal tradition.
Min skola (och min förra också, för den delen) har också skolavslutning i kyrkan, vilket jag inte alls gillar.
Dels för att en skolavslutning i kyrkan i princip är ett religiöst ställningstagande, ett som inte ens representerar majoriteten av alla elever längre, då majoriteten inte längre är kristna, men också för att man måste lyssna på en otroligt långdragen präst.
Nu må jag vara färgad av att jag inte gillar kristendom (eller islam för den delen), men varför ska man egentligen ha det i kyrkan när det säkert är mindre än en tiondel på skolan som ens är kristna, när motiveringen oftast brukar vara "det har alltid varit så, det ska alltid vara så"?
Om någon kommer med kulturargumentet igen så kan jag väl upplysa om att få saker blivit så artificiellt påtvingade oss i Sverige som kristendom, kristendomen var det som i princip dödade vår lokala kultur.
Är inlägget rött så jag talar som moderator (NOT ANYMORE)
Synpunkter på min moderering? Gärna via PM! (TY M8)