14211 XP
575 inlägg
I bibeln står att att mot slutet innan undergången så ska det vara Jordbävningar. Det ska bli finanskriser det ska även komma massa underliga sjukdommar. *host svin influensan* Fler natur katastrofer. Det har blivit mycket mer sånt i början på 1900 talet.
Nej det har det inte.
Den dödligaste jordbävningen någonsin hände 1556, och jordbävningar med massa dödsoffer har skett lite då och då under historien.
Svininfluensan är väldigt ofarlig sjukdom jämfört med exempelvis Spanska sjukan och andra besläktade sjukdomar som har härjat förr i tiden, och rent generellt har vi mycket mindre sjukdomar än förut.
Smittkoppor är helt utrotad, tuberkulos är kraftigt begränsad, malarian är också mer begränsad än vad den varit historiskt...
Den enda nya sjukdomen som egentligen kan mäta sig med de gamla folkdödarna är AIDS, men om man jämför med exempelvis digerdöden som på tre år ska ha dödat nästan halva europas befolkning på 1300-talet... ja, då verkar det inte så farligt längre.
Eller varför inte Plague of Justinian som år 541-542 dödade 25% befolkningen i östra medelhavsområdet.
Man kan egentligen ge hur många exempel som helst på det här, poängen är att nya sjukdomar har alltid kommit och att historiskt sett har nya sjukdomar varit mycket farligare och dödligare än de vi ser idag.
Naturkatastrofer har inte heller blivit speciellt mycket allvarligare, det är bara det att det känns som det är mycket som händer nu eftersom vi generellt brukar höra väldigt lite om katastrofer som hänt för länge sedan, men egentligen har sådana här saker hänt hela tiden.
Och angående finanskriser: Vi har uppgifter om ROMARRIKETS finanskriser, det borde väl säga att sådana också har funnits ett bra tag?
Folk ska vara extremt korkade och upblåsta. Sex ska vara viktigare än allt annat för vissa. Osv.. Så ja det är snart världen undergång om man säger så.
Det där skulle jag gärna vilja höra en källa på.
jag tror att vi Asatroende har lite att säga till om där...
Asatroende i Sverige är en extremt liten grupp och lär väl vara i ungefär samma storlek som folk som gillar att samla på batterier, därför kan man inte säga att ni är speciellt representativa för Sverige.
Är inlägget rött så jag talar som moderator (NOT ANYMORE)
Synpunkter på min moderering? Gärna via PM! (TY M8)