4670 XP
687 inlägg
VS
3 - 2 (1 - 1, 0 - 1, 1 - 0, 0 - 0, 1 - 0)
Period 1:
Skott: 16 - 10
Tekningar: 12 - 10
Utv. min: 4 - 10
Period 2:
Skott: 3 - 11 (19 - 21)
Tekningar: 7 - 7 (19 - 17)
Utv. min: 6 - 4 (10 - 14)
Period 3:
Skott: 8 - 8 (27 - 29)
Tekningar: 5 - 7 (24 - 24)
Utv. min: 2 - 4 (12 - 18)
Period 4:
Skott: 11 - 12 (38 - 41)
Tekningar: 11 - 10 (35 - 34)
Utv. min: 0 - 2 (12 - 20)
Period 5:
Skott: 5 - 11 (43 - 52)
Tekningar 5 - 7 (40 - 41)
Utv. min : 0 - 0 (12 - 20)
Ni som vill kan väll läsa Nedsläpp.
SM-final 2 i Skellefteå! Gästerna leder inför nedsläpp med 1-0 i matcher, nu återstår det att se om ledningen utökas eller om matchserien kommer att kvitteras.
Hemmalaget saknar Ville Koistinen och ställer upp med exakt samma lag som senast. Gästerna är helt skadefria och gör endast marginella förändringar i det segrande laget från i tisdags.
"Vi måste in och skapa lite puls och momentum i matchen direkt, det gäller att alla tar tag i det" säger Skellefteås lagkapten Fredrik Warg till TV4 inför matchen.
"Visst ska man vara elak till en viss gräns, men det ska skötas snyggt och enligt regelboken. Jag hoppas att kunna vara lite buse där ute i kväll" säger Färjestads forward Christian Berglund till samma kanal.
Enligt rapporter från Skellefteå kommer Färjestad att välja Cristopher Nihlstorp som målvakt i kväll - om det stämmer återstår att se...
Skellefteås intro visas på mediakuben, spänningen stiger och strax äntrar hemmalaget isen...
"Det håller på att hända igen" är den slogan som både introt och hemmastå ställer sig bakom - och syftar på guldet för 33 år sedan. Om de får rätt? Inom mindre än två veckor vet vi.
EDIT: Nationalsången avklarad, alldeles strax dags för lineup!
"Vi har ett riktigt starkt målvaktspar och Torpet har spelat strålande, framför allt på bortaplan. Vi har två heta målvakter" säger FBK-tränaren Tommy Samuelsson i TV4 om målvaktsvalet.
"Nu går vi ut och spelar bra hockey" var det sista som Skellefteå sa till varandra i omklädningsrummet, enligt tränaren Anders Forsberg i samma kanal.
Många tacklingar redan i första bytet, ribban satt direkt.
Skellefteå har lurats en del i laguppställningarna, verkar det som. Anfallsformationerna är omkastade med Lundberg, Lehtonen och J Lindström inne nu.
EDIT: Plexiglasen fortsätter att svaja här och där, fysiskt spel. Färjestad offensivt bra och mål genom styrning framför kassen av Anders Bastiansen.
Holtet gör bort sina motståndare, skickar in pucken framför kassen där Bastiansen får klubban på pucken. Lindgren missade markeringen en aning där. Nu utvisning och powerplay för Skellefteå.
EDIT: Forssell och Söderström oroar direkt. Avblåst och upprört hos Sanny Lindström efter att Emil Kåberg fått en klubba i ansiktet från Forssell i en skottrörelse.
EDIT: I samma sekvens som Färjestad får in sin fjärde spelare avlossar Tim Erixon ett slagskott från blålinjen och pucken smiter in i Nihlstorps klubbhandskryss.
EDIT: Bra agerande av Lundh, Hadelöv räddar aningen osäkert efter att ha fått stå helt ostörd ett antal minuter.
Holtet fortsatt pigg offensivt och skapar tryck nästan på egen hand.
EDIT: Underhållande match så här långt med både mål, chanser och fysiskt spel.
EDIT: Sevc skjuter slagskott och Kåberg får pucken i ansiktet efter en styrning på vägen fram mot mål. Pucken träffar rätt på näsan och Kåberg åker direkt ut för omplåstring i omklädningsrummet.
EDIT: 5-9 i tacklingar efter period 1.
"En jättebra period, bra hockey och bra fart" säger Fredrik Warg i TV4 efter första perioden och får kommentera Dick Axelssons provokationer. "Han är jäkligt avundsjuk på min mustasch, hans är ganska fjunig.
"Brandlarm har utlösts och arenan utryms!TV4 rapporterar om att en hockeyhandske på tork blivit för varm och börjat ryka, så att en spelargång har rökfyllts. Oops...
Allt verkar vara under kontroll från Räddningstjänstens sida och publiken återvänder in. Av det man kan bedöma härifrån ser det ut som att allting har skötts mycket bra med utsläpp av publik och liknande i arenan.
Emil Kåbergs handske är boven i dramat! Han lämnade ju i förtid på grund av näsblod, handsken tvättades och orsakade sedan rök. Tack TV4 för rapporten!
Kåberg var tydligen mer illa däran än man kunde tro först, han är tyvärr förd till sjukhus.
EDIT: Diagonalpassning från Lundh till Mikael Johansson, som avancerar in över offensiv blå och skjuter ett dragskott förbi Hadelöv i kassen.Skottet sitter lågt och välplacerat på plockhandssidan, precis ovanför benskyddet (gôbbhörnet).
EDIT: Timeout, Skellefteå.
EDIT: Riktigt bra chans för Lundberg, men han får inte slag på pucken från nära håll samtidigt som Nihlstorp gör en sprattlande räddningsaktion.
EDIT: Axelsson tacklar Majesky och de båda gruffar därefter till sig var sin tvåminutare. Flera spelare i de båda lagen ansluter till munhuggningen och gruffandet.
Lundberg och Sterner ser ut att trivas riktigt bra med varandra, J Lindström och S Lindström likaså.
EDIT: Färjestad dominerade period 2 och vinner den relativt rättvist med 1-0. 13-17 i tacklingar totalt.
EDIT: "Allting är för dåligt, vi gör allting långsamt och har för dålig skärpa" säger Johan Forsberg i TV4 efter period 2.
"Det kunde vara lite hetare. Det hände lite här i slutet här nu, men hoppas det kan bli hetare" säger Färjestads Mikael Johansson i samma kanal.
EDIT: Otroligt nära mål för Färjestad flera gånger om, änglavakt för Hadelöv.
EDIT: Söderberg med en läcker uppåkning serverar Burström helt öppet läge, iskall dragning och kvitterat.
Burströms första mål i A-laget, och vilket mål sedan! FBK-supporters får ursäkta, men det här är en ruskigt snygg avslutning det handlar om.
EDIT: Ungefär fyra minuter kvar av ordinarie tid. Förlängning på gång, eller får vi en hjälte redan nu?
EDIT: Övertid.
EDIT: "Jag hann inte tänka så mycket, jag gjorde bara något" säger senaste målskytten Burström i TV4 och får tippa avgörandet. "Det är som vanligt en slumppuck säkert, men det är vi som ska göra det.
Emil Kåberg har kommit tillbaka till arenan, berättas det i samma kanal - tack för det beskedet och välkommen åter!
"Några frakturer i käken, våra läkare får kolla närmare på bilder i morgon" säger Kåberg. "Det är tufft och tight, det kan vara någon skicklig individuell prestation som avgör, men det kan lika gärna vara något misstag."
EDIT: Vi närmar oss starten av period 4 och spelarna är på väg in på isen igen. Ett mål till kommer vi att få se, frågan är när och från vilket lag...
EDIT: Timeout, Färjestad.
EDIT: Bastiansen stark offensivt, Färjestad trycker på.
EDIT: Svårt att få något riktigt grepp om den här perioden, smånervöst och spännande...
EDIT: Axelsson oroar igen, Lindgren avvärjer läget. Offside Skellefteå i sekvensen efteråt.
Spel längs sargen i Färjestads zon, blockering och tekning.
EDIT: Minuten kvar av perioden. Ska vi få slutspelets första period 5?
EDIT: Spelarna är på väg in igen, gissningsvis fullmatade med bananer, druvsocker och annat som kan tänkas ge energi till trötta ben och huvuden. Period 5, here we go.
EDIT: 40-48 i skott just nu, inte ofta man ser det.
EDIT: Färjestad ligger på igen, har tagit över allt mer.
EDIT: Spel sex mot fem under avvaktande utvisning och det är Anders Söderberg och Oscar Lindberg som står för förarbetet - framför kassen finns Jimmie Ericsson och kan lyfta in returen till 3-2 - och det är 1-1 i matcher. Verkligen en blixt från klar himmel.
3DS Friend Code: 5198 - 2459 - 7859
Wii nummer: 5138 - 6559 - 2130 - 5087
Om ni addat mig - berätta via PM.