Är det bara jag som tycker att program så som Idol är väldigt tråkiga just för att de är så uppenbart fejkade? Jag vet att många tycker att de är roliga ändå och att det är kul när de sjunger, men tyvärr så luras en del att tro att det är "på riktigt". En av mina bästa kompisar känner Calle som kom tvåa för ett par år sen och han har berättat en del grejer som jag tycker är lite tråkiga. T.ex. så får inte all träffa den riktiga idoljuryn med en gång, utan man måste först gå till en jury från TV4 som avgör om det blir bra TV eller inte. Jag kan ha förståelse för den juryn just för att den riktiga juryn kanske inte hinner med och träffa alla sökande, men ändå kan de väl ha en extra dag utan och behöva sända alla dagarna? Det är även tråkigt att TV4-juryn bedömer utefter vad som blir bra TV och inte, om alla får träffa den stora juryn så blir det ju bra TV i alla fall, då alla träffar juryn. Sedan kan de själva välja vad som ska sändas för att det ska bli bra TV, inte sitta där och bestämma det.
Dessutom så finns det "manus" på hur auditions och sådant skall gå till. Då menar jag inte rutinmässigt, utan återigen Bra-TV-mässigt. När de sökande springer ut med stora leenden eller ledsna, hängande huvuden, så är det för det mesta fejkat. Åtminstone så bestämmer producenten hur det ska se ut, för de gör tagningar på de sökande när de springer ut! De kan t.ex. säga så här till en som vunnit en biljett: "Du måste se gladare ut, ännu mer leenden!". Alltså "regisserar" de deras känslor, det tycker jag också är fel! Man ska väl få uttrycka sina känslor på sitt sätt och inte på TV:s sätt? Det finns så mycket som liksom förstör den "äkta" känslan i programmet, för det är ju en väldigt bra programidé. Detta är något jag anser ska fixas omgående, man kan ju inte tänka enbart på tittarsiffrorna, även om jag tror att de skulle gå upp om de gjorde programmet mer äkta!
"Numbing the pain for a while will make it worse when you finally feel it" Albus Dumbledore