Under mina år som wow-spelare har jag hunnit testa ett fåtal av Blizzards urval av classer. Idag är det inte en specifik class som vi ska ta upp.. utan mer en roll, nämligen tanks.
Tanks är ju som sagt denne som skall samla upp allt och alla för att sedan, m.h.a. abilities hålla allt på samma plats så att gruppen lättare skall hållas vid liv.
Men det verkar som om tanks har blivit mer och mer nerdvärderade, under min tid som cataclysm tank så har rollen bemötts av taskig attityd av dpsers som bara måste försöka skuta threat mätaren i taket, för att sedan bli klagad på för att jag inte kan hålla bossen kvar på grund av fullt poppade cooldowns med en full epic firemage med 30% cast speed på toppen...
När jag ser på tanks så märker jag däremot vad all den fula kritik kommer ifrån, varthän jag vänder mig så ser jag tanks som kör över socket bonus med 60+(110+) stamina gems (a.k.a. Stamwhoring). Detta med följd att de struntar i Mastery, Parry och dodge näst intill helt. Utöver det så ser jag hur fler och fler tanks använder sig av talents såsom Gag Order och Impending victory, (silence och en chans på 5% heal) vilka är näst intill värdelösa inom raids. För att inte tala om druiderna som speccar nurturing instincts, paladins och warriors som skiter i mastery och ersätter det med stamina, och DK\'s som bara... ja speccar Hand of Doom..
Hursomhelst så får jag återigen intrycket av att tanks har blivit allt mer idiotiska. Inom BWD och BoT så har uppgifterna för tanks blivit helt och håller oförändrade. Taunta vid en debuff, offtanken samlar adds, annars är det Tank\'N\'Spank. Hela tiden!
Så i och med det funderar jag om tanks är den som skall kunna alla taktiker för att sedan kunna rädda healers såsom dps om något skulle gå snett? Eller har de blivit helt hjärndöda slagpåsar som bara står still och försöker sitt bästa för att hålla aggron från Firemagen...?
People aren't actually retarded, they're just completely fucking clueless.