Välkommen Gäst! Logga in eller registrera ett konto.

Logga in

Forumtråd

Välkommen till Fuska.nus forum. För att kunna skriva i forumet måste du vara medlem och inloggad. Medlem blir du gratis genom att klicka på Registrera dig i logga in-rutan. Men du kan kika runt i alla forumen och läsa även om du inte är inloggad.

Ryska tangentbord?

31/03 -11 15:30 GammelSmurf

GammelSmurf

108 XP 21 inlägg

Tja, jag har undrat ett tag nu om ryssar har andra tangentbord än svenskar och engelsmän har eftersom vi har samma bokstäver förutom Å, Ä, & Ö som vi endast har i svenskan.
Jag skulle gissa att ryssar har ett annat tangentbord med ryska bokstäver/tecken men i sånna fall hur skriver dem på engelska?
Vore tacksam om någon svarade, tycker det skulle vara lite kul att veta :)?

"Don't get a divorce, get a donut!"

31/03 -11 15:52 ninen2001

ninen2001

4961 XP 1517 inlägg

Ja,ryssland har ryska bokstäver

Fucking weebs...

31/03 -11 16:10 Slickepinnen

Slickepinnen

2729 XP 684 inlägg

Ä och ö används också i finska
Jag är djupt förolämpad

(????)??

31/03 -11 16:27 Kigsz

Kigsz

32835 XP 637 inlägg

Det ryska tangentbordet jag har sett har samma tangentuppsättning som ett vanligt QWERTY-tangentbord (ej å, ä och ö dock). De har sedan sina kyrilliska bosktäver som "andrahandsval" på samma tangenter som de andra tangenterna.

T.ex. trycker de på P-tangenten får de ett P. Håller de däremot nere en annan tangent (typ Alt eller liknande) och trycker på P-tangenten får de fram den kyrilliska bokstaven för P.

Detta kan såklart ställas in så att de använder kyrilliska bokstäver som standard...

~ Kigsz ~

2002-2012

31/03 -11 18:35 henjan

henjan

6118 XP 806 inlägg

Klicka för att öppna bilden i nytt fönster och i full storlek
Googlade och hittade detta.
Tryck på bilden för att den ska synas rätt

?

31/03 -11 19:00 GammelSmurf

GammelSmurf

108 XP 21 inlägg

Slickepinnen skrev:
Ä och ö används också i fisnka
Jag är djupt förolämpad

Haha jag vet, jag pratade just då bara om engelskan och svenskan :)

31/03 -11 19:01 GammelSmurf

GammelSmurf

108 XP 21 inlägg

Kigsz skrev:
Det ryska tangentbordet jag har sett har samma tangentuppsättning som ett vanligt QWERTY-tangentbord (ej å, ä och ö dock). De har sedan sina kyrilliska bosktäver som "andrahandsval" på samma tangenter som de andra tangenterna.

T.ex. trycker de på P-tangenten får de ett P. Håller de däremot nere en annan tangent (typ Alt eller liknande) och trycker på P-tangenten får de fram den kyrilliska bokstaven för P.

Detta kan såklart ställas in så att de använder kyrilliska bokstäver som standard...

Tack då fattar jag =)

Svara

Du måste vara inloggad för att svara på trådar.

Hoppa till forum

Trådar