Välkommen Gäst! Logga in eller registrera ett konto.

Logga in

Forumtråd

Välkommen till Fuska.nus forum. För att kunna skriva i forumet måste du vara medlem och inloggad. Medlem blir du gratis genom att klicka på Registrera dig i logga in-rutan. Men du kan kika runt i alla forumen och läsa även om du inte är inloggad.

Bara en fråga (Om 3D-bilder och 3DS).

13/04 -11 16:20 Fuska-nu

Fuska-nu

1 XP 16433 inlägg

Skrivet av den borttagna medlemmen Pudkip

På Nintendos hemsida så är ingen bild i 3d. Varför är det så? Går det inte att ta bilder i 3d och varför inte?

13/04 -11 16:36 GomuGomuNo

GomuGomuNo

2996 XP 468 inlägg

3DS har en speciel skärm så att bilderna visas i 3D. En dator har inte samma skärm eller upplösning. Jag är inte så insatt i hur det funkar och så men det är något sånt här.

Jag kan äta O´boy men inte fucking mjölk.

Och älgkött, det kastar man INTE!

13/04 -11 17:45 The_new_cake

The_new_cake

6336 XP 1407 inlägg

För att visa något i 3D så krävs det en 3D-skärm, för tillfället så finns det ytterst få 3D-skärmar till en PC (jag tror inte jag känner till någon). Dessutom krävs det att grafikkortet med mera är skapat för att hantera 3D-bilder, vilket de flesta inte är.

Nej, du kan inte ta 3D-bilder med dagens teknologi. Det på grund av att en kamera inte klarar se bakom föremål med dagens teknologi.

13/04 -11 18:19 repli

repli

9026 XP 509 inlägg

Pudkip skrev:
På Nintendos hemsida så är ingen bild i 3d. Varför är det så? 

Håller med om att det är lite dumt att inte visa lite exempel på hur 3D-bilderna kan se ut. Men antar att det inte har någon betydelse för de flesta då 3D-skärmar inte är helt vanliga. :P

Pudkip skrev:
Går det inte att ta bilder i 3d och varför inte?

Jo det är klart att man kan ta bilder i 3D! Hur skulle annars alla 3D-filmer vara gjorda? Finns flera 3D-kameror ute och 3DS har ju till och med en (eller tre faktiskt) liten kamera den med. Så det är bara att fota på. :)

The_new_cake skrev:

Nej, du kan inte ta 3D-bilder med dagens teknologi. Det på grund av att en kamera inte klarar se bakom föremål med dagens teknologi.

Men att se bakom föremål är en annan sak än 3D. 3D är bara ett sterioskopiskt djup, och det kan man lätt få till genom två kameror som tar samma bild samtidigt men med något olika vinklar. ;)

Want some chocolate?

13/04 -11 18:25 The_new_cake

The_new_cake

6336 XP 1407 inlägg

repli: Det är fortfarande omöjligt att få till med en kamera vilket var det jag tänkte på. Självklart har du rätt i att det är möjligt, men om det ska fungera så krävs det två kameror eller fler (desto fler desto bättre).

13/04 -11 23:18 repli

repli

9026 XP 509 inlägg

The_new_cake skrev:
repli: Det är fortfarande omöjligt att få till med en kamera vilket var det jag tänkte på. Självklart har du rätt i att det är möjligt, men om det ska fungera så krävs det två kameror eller fler (desto fler desto bättre).

Nej, det är inte omöjligt. Med en enkel handgest kan du med en modern digitalkamera ta en 3D-bild med flera olika vinklar. Den tar flera bilder i ett svep vilket skapar en tredimensionell bild. Vrid kameran och bilden vrider sig den med. Har ingen sådan kamera, men har en sån bild i min PS3. Vrider jag handkontrollen så vrids bilden med den.
Sen kan dessa kameror också sätta ihop två av dessa bilder till en vanlig 3D-bild som du kan se med specialglasögon på TVn eller (kanske) i 3DSn.
Sony har flera varianter av den faktiskt: http://www.sony.co.uk/hub/cyber-shot-3d-came...

Och när det gäller vanliga 3D-kameror så är de inte särskilt avancerade egentligen. Det är bara 2 kameror bredvid varandra. 3DS har ju en sådan inbyggd, fast med Nintendo-kvalitet förstås. :P

Själv är jag riktigt sugen på en sån här :)
Klicka för att öppna bilden i nytt fönster och i full storlek

Så, hoppas allt är solklart nu... XD

Want some chocolate?

14/04 -11 11:57 19Robb92

19Robb92

9486 XP 1615 inlägg

Du behöver en 3D dator skärm för att kunna se 3D bilder. Då majoriteten inte äger något sånt skulle bilder i 3D vara en väldigt dålig marknadsförings Ide.

Och därför är dem i 2D.

Spelar just nu: Mario Kart 7

Robbview #117: Super Mario: 3D Land (3DS) - 8/10 (Super Bra)

16/04 -11 08:43 Fuska-nu

Fuska-nu

1 XP 16433 inlägg

Skrivet av den borttagna medlemmen Pudkip

Då förstår jag. Tack!

27/04 -11 17:16 Fuska-nu

Fuska-nu

1 XP 16433 inlägg

Skrivet av den borttagna medlemmen Squirtle

Alla bilder är i dålig grafik på 3DS:T, åtminstonde rätt ofta- fast..jaja.

Svara

Du måste vara inloggad för att svara på trådar.

Hoppa till forum

Trådar