Jag har tittat ganska mycket på det här ett litet tag och undrar vad ni tror att svaret på frågan i titeln är.
Som många vet spelar väldigt mycket minderåriga CoD (Skjutspel osv), som är 'rated M' eller 18+.
Alla som spelat storyn i de tre senaste spelen har kommit till uppdrag/scener där man praktiskt taget avrättat folk, utöver det vanliga dödandet.
Då tänker jag främst på uppdraget 'No Russian' där man skjuter ihjäl civila på en flygplats i Ryssland. I näst sista uppdraget där man kommer bakifrån och sätter en kniv i vakten där kameran är en decimeter från ansiktet och få se han dö i ögonen. Liknande scener förekommer i de flesta skjutspel.
För att inte tala om alla sandlåde-spel (GTA, saints row) där det inte händer så mycket om man mördar någon.
Så, skulle ett spel (+ en deprimerad och självmordsbenägen person) skulle kunna få någon att gå ut och skjuta så många som möjligt?
För Eric Harris och Dylan Klebold (Columbine-massakern) spelade mycket 'Doom' och lyssnade på musik som uppmuntrade mord.
Att spel får barn att svära och bli kaxiga behövs inte diskuteras utan om det skulle minska medlidande hos ungdomar och få dom att mörda någon.
Själv tror jag att det endast händer hos lättpåverkade individer och personer som går igenom en tuff tid (puberteten)som blir mer våldsamma.
Spelförsäljarna borde bli strängare med åldersgränsen och sen borde dom sänka gränsen lite grann, typ att CoD spelen blir 15+ istället.
Kanske tona ner det lite grann t.o.m.
Btw jag spelar självklart också såna spel är ganska kul men jag får ju faktiskt köpa dom spelen enligt lagen.
"We dont say irl, we say afk, cuz we believe that
the internet is real"