Välkommen Gäst! Logga in eller registrera ett konto.

Logga in

Forumtråd

Välkommen till Fuska.nus forum. För att kunna skriva i forumet måste du vara medlem och inloggad. Medlem blir du gratis genom att klicka på Registrera dig i logga in-rutan. Men du kan kika runt i alla forumen och läsa även om du inte är inloggad.

Yo, ska bygga egen dator efter sommarlovet

13/06 -11 21:49 Emomilol

Emomilol

5839 XP 2268 inlägg

SwedishNoob_ skrev:
Du behöver bara 500W :S

Folk på Sweclockers som har gjort den, litar faktiskt på dom. :p

14/06 -11 11:16 Dexter

Dexter

12703 XP 1058 inlägg

Emomilol skrev:
Dexter skrev:
Vi kan väl säga såhär, majoriteten brukar nöja sig med en 24" eftersom det är den nya standarden efter 22".

Men hade jag köpt ny skärm i dagsläget, så hade jag nog helt klart kört på en större variant eftersom jag redan har en 22", typ Dell U2711.

Det är helt och hållet upp till dig, 27" kommer troligtvis att bli den nya standarden och då är det helt och hållet upp till dig ifall du vill haka på den trenden redan nu. Om du redan har en 22"-24" just nu, ska du helt klart satsa på en 27".

Innan jag kommer med ett eget förslag så behöver jag veta en budget och vad som ska ingå i den budgeten. Skärm, tangentbord, mus, musmatta, OS och burken om jag fattat det hela rätt?

Som sista fråga då, kan du bygga själv eller har någon som kan bygga åt dig? Annars blir du tvungen att betala extra för montering.

Förslag:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/517835/emom...

Givetvis skulle man kunna klämma in en SSD också, men skippade det just nu.

Har bara lirat på laptop, skärmen på den är bara 15,4" tror jag. Kanske lite överdrivet att gå direkt till 27" därför ändrade jag det till 23". (Fick lite hjälp på Sweclockers.)

Budgeten ska helst inte vara över 14k men eftersom att http://www.inet.se/kundvagn/visa/5174... bara ligger på 14,3k så är det lugnt.

Och nej, jag har aldrig byggt ihop en dator själv, kan väl säga att det mesta är helt nytt för mig. Har aldrig varit så bra inom datorer. Hur mycket kostar montering på Inet.se då? Och går det göra så att dom monterar genom internet eller måste jag åka till en Inet butik. Bor en bit från deras butiker.

Du gör precis som du vill, ifall jag haft pengarna i dagens läge så hade jag troligtvis köpt mig en U2711.

Runt 14k alltså, då vet jag.

Montering hos Inet kostar ~800:- och då bygger de ihop datorn innan de skickar hem den till dig. Väntetiden blir lite längre beroende på hur mycket de har att göra, men högst en vecka skulle jag nog säga. Bäst vore ifall du känner någon som kan bygga åt dig, men om det inte är möjligt så får du helt enkelt betala för montering - om du inte känner att du vill bygga dig din första dator (väldigt lätt ifall du läser ett par guider innan).

Tonight's the night.

14/06 -11 14:30 Emomilol

Emomilol

5839 XP 2268 inlägg

Dexter skrev:
Emomilol skrev:
Dexter skrev:
Vi kan väl säga såhär, majoriteten brukar nöja sig med en 24" eftersom det är den nya standarden efter 22".

Men hade jag köpt ny skärm i dagsläget, så hade jag nog helt klart kört på en större variant eftersom jag redan har en 22", typ Dell U2711.

Det är helt och hållet upp till dig, 27" kommer troligtvis att bli den nya standarden och då är det helt och hållet upp till dig ifall du vill haka på den trenden redan nu. Om du redan har en 22"-24" just nu, ska du helt klart satsa på en 27".

Innan jag kommer med ett eget förslag så behöver jag veta en budget och vad som ska ingå i den budgeten. Skärm, tangentbord, mus, musmatta, OS och burken om jag fattat det hela rätt?

Som sista fråga då, kan du bygga själv eller har någon som kan bygga åt dig? Annars blir du tvungen att betala extra för montering.

Förslag:

Har bara lirat på laptop, skärmen på den är bara 15,4" tror jag. Kanske lite överdrivet att gå direkt till 27" därför ändrade jag det till 23". (Fick lite hjälp på Sweclockers.)

Budgeten ska helst inte vara över 14k men eftersom att http://www.inet.se/kundvagn/visa/5174... bara ligger på 14,3k så är det lugnt.

Och nej, jag har aldrig byggt ihop en dator själv, kan väl säga att det mesta är helt nytt för mig. Har aldrig varit så bra inom datorer. Hur mycket kostar montering på Inet.se då? Och går det göra så att dom monterar genom internet eller måste jag åka till en Inet butik. Bor en bit från deras butiker.

Du gör precis som du vill, ifall jag haft pengarna i dagens läge så hade jag troligtvis köpt mig en U2711.

Montering hos Inet kostar ~800:- och då bygger de ihop datorn innan de skickar hem den till dig. Väntetiden blir lite längre beroende på hur mycket de har att göra, men högst en vecka skulle jag nog säga. Bäst vore ifall du känner någon som kan bygga åt dig, men om det inte är möjligt så får du helt enkelt betala för montering - om du inte känner att du vill bygga dig din första dator (väldigt lätt ifall du läser ett par guider innan).

Dexter skrev:
Emomilol skrev:
Dexter skrev:

Förslag:

Aight, får kolla på guider och samtidigt ta hjälp utav en polare som går på IT linje där han håller på med datorer, så han lär ju kunna hjälpa mig bygga ihop den.

Tack för hjälpen. (:

14/06 -11 15:08 hyperaktiv

hyperaktiv

1267 XP 166 inlägg

Köp i7 2600k, bara en tusenlapp extra och enligt mig klart värt :)

http://thatlifeisme.blogspot.com/
http://dubluu.blogspot.com/

14/06 -11 16:14 Emomilol

Emomilol

5839 XP 2268 inlägg

hyperaktiv skrev:
Köp i7 2600k, bara en tusenlapp extra och enligt mig klart värt :)

Bara att jag måste jobba 4 veckor för att få ihop datorn och jag är ju så sjukt trött på morgonen, lite jobbigt att få jobba ännu mer. Det får duga så som det är.

14/06 -11 17:28 Apower

Apower

9102 XP 2260 inlägg

Dexter skrev:

Vad pekar egentligen på det? Det finns ju en gräns när skärmen blir för stor för vad man får med i blickfånget. Givetvis handlar det mycket om hur långt ifrån skärmen man sitter, men eftersom det är en datorskärm så sitter man troligen inte mer än en meter ifrån och då känns 27" gigantiskt.

7 år på fuska.nu

14/06 -11 19:48 Dexter

Dexter

12703 XP 1058 inlägg

Apower skrev:
Dexter skrev:

Vad pekar egentligen på det? Det finns ju en gräns när skärmen blir för stor för vad man får med i blickfånget. Givetvis handlar det mycket om hur långt ifrån skärmen man sitter, men eftersom det är en datorskärm så sitter man troligen inte mer än en meter ifrån och då känns 27" gigantiskt.

Det kan vara värt att notera att det finns en skillnad på en 27" datorskärm och en 27" TV, som jag tror du jämför med.

Datorskärmen är gjord för datorer, att man ska sitta ganska nära den. På en datorskärm är detaljer superviktigt. TV:n å andra sidan är gjord för att man ska sitta framför den på avstånd och inte lika nära som en datorskärm.

Pixeltätheten är mycket högre på en 27" datorskärm än vad den är på en 27" TV. Det är viktigt att förstå den skillnaden, för en 27" datorskärm känns inte "gigantisk" när man sitter framför den. Bara ifall man har den alldeles för nära så att man inte kan se hela skärmen utan att behöva röra på huvudet.

Alltså kommer en 27" TV kännas gigantisk att sitta framför, till skillnad från en 27" datorskärm. Dels för att datorskärmen har högre pixeltäthet och dels för att upplösningen brukar vara högre än 1920x1080 på en datorskärm i den högre prisklassen.

Det är vad som är fysiskt möjligt som kommer avgöra ifall 27" och större skärmar kommer bli den nya standarden. Till ett visst skede får man inte längre plats med datorskärmen på skrivbordet och då blir man tvungen att ta en mindre storlek. Jag som har mycket plats kan mer än gärna investera i antingen en större skärm eller fler skärmar.

Tonight's the night.

14/06 -11 20:33 Apower

Apower

9102 XP 2260 inlägg

Jag ser tyvärr inte någon anledning till varför du drar in pixeltäthet och TV när vi snackade fysisk storlek på datorskärm.

7 år på fuska.nu

14/06 -11 21:30 Dexter

Dexter

12703 XP 1058 inlägg

Apower skrev:
Jag ser tyvärr inte någon anledning till varför du drar in pixeltäthet och TV när vi snackade fysisk storlek på datorskärm.

Därför att ju högre pixeltäthet leder till att det känns helt normalt att sitta nära en större datorskärm, och det är det som är skillnaden mellan att sitta nära en TV och en datorskärm på 27". Datorskärmen framstår aldrig som "gigantisk" eftersom pixeltätheten är så hög.

Tonight's the night.

14/06 -11 21:54 Apower

Apower

9102 XP 2260 inlägg

Dexter skrev:
Apower skrev:

Därför att ju högre pixeltäthet leder till att det känns helt normalt att sitta nära en större datorskärm, och det är det som är skillnaden mellan att sitta nära en TV och en datorskärm på 27". Datorskärmen framstår aldrig som "gigantisk" eftersom pixeltätheten är så hög.

Så högre pixeltäthet ger en fysiskt mindre dator? Trodde det bara gjorde grafiken bättre.

7 år på fuska.nu

14/06 -11 23:05 Dexter

Dexter

12703 XP 1058 inlägg

Apower skrev:
Dexter skrev:
Apower skrev:

Så högre pixeltäthet ger fysisk mindre dator? Trodde det bara gjorde grafiken bättre.

Har jag påstått att högre pixeltäthet ger fysiskt mindre dator? I så fall, vänligen hänvisa.

Om man har en låg upplösning eller låg pixeltäthet, framstår skärmen som större än vad den egentligen är. Har man en högre upplösning och hög pixeltäthet, så kommer skärmen inte att framstå lika "gigantisk" och det är inga problem med att sitta lika nära den som en vanlig 24".

Tonight's the night.

15/06 -11 09:54 Apower

Apower

9102 XP 2260 inlägg

Dexter skrev:
Om man har en låg upplösning eller låg pixeltäthet, framstår skärmen som större än vad den egentligen är.

Så om jag har en TV och en datorskärm framför mig, i samma fysiska storlek så kommer datorskärmen bli mindre för att den har högre pixeltäthet?

Är det inte mer så, att bildkvalitén blir annorlunda? När talade om att sitta nära så var det inte om bildkvalité, och hur den upplevs, utan om fysisk storlek. Hur stor del av skärmen man kan se på en gång, inte hur bilden upplevs. Jag tror du har gått in på fel spår, och jag tänker inte ta på mig ansvaret för det.

Och vad ska jag hänvisa till? Du sitter ju och säger att man upplever en skärm som fysiskt mindre om man höjer pixeltäthet, upplösning och vad mer man nu mer ska höja i varje inlägg.

7 år på fuska.nu

15/06 -11 10:35 Dexter

Dexter

12703 XP 1058 inlägg

Apower skrev:
Dexter skrev:
Om man har en låg upplösning eller låg pixeltäthet, framstår skärmen som större än vad den egentligen är.

Så om jag har en TV och en datorskärm framför mig, i samma fysiska storlek så kommer datorskärmen bli mindre för att den har högre pixeltäthet?

Är det inte mer så, att bildkvalitén blir annorlunda? När talade om att sitta nära så var det inte om bildkvalité, och hur den upplevs, utan om fysisk storlek. Hur stor del av skärmen man kan se på en gång, inte hur bilden upplevs. Jag tror du har gått in på fel spår, och jag tänker inte ta på mig ansvaret för det.

Och vad ska jag hänvisa till? Du sitter ju och säger att man upplever en skärm som fysiskt mindre om man höjer pixeltäthet, upplösning och vad mer man nu mer ska höja i varje inlägg.

Nej, men den kommer att FRAMSTÅ som mindre. Jag har skrivit det ett antal gånger nu, att den FRAMSTÅR som mindre, den FRAMSTÅR inte som "gigantisk". Det känns helt normalt att sitta framför den som en normal datorskärm. Medans det är skillnad för en TV på 27", eftersom den har högre pixeltäthet och FRAMSTÅR som STÖRRE.

Jag har hamnat precis där jag vill vara, för du verkar inte förstå att det finns skillnad på en 27" TV och en 27" datorskärm, av den anledningen har jag försökt bevisa skillnaden mellan dessa. Den skillnaden är viktig att förstå, eftersom du påstår att skärmen blir gigantisk när man kommer upp i 27".

Alldeles korrekt, men du skrev att "Så högre pixeltäthet ger fysisk mindre dator?" vilket jag inte har påstått en enda gång - enbart att den FRAMSTÅR som mindre. Det var det jag ville att du skulle hänvisa till, att högre pixeltäthet -> fysiskt mindre skärm.

Kom och tänka på en sak. Det finns en anledning till att Apple inte gått upp till 30" på sina iMac-datorer ännu, utan ligger förtillfället kvar på 27". 30" är för stort och har inte hunnit mogna i sinnet hos köparna ännu. Om jag inte minns fel är det dessutom mycket dyrare att tillverka 30" datorskärmar än 27" datorskärmar. Personligen tror jag min gräns går vid 27", större skärm än så är jag inte intresserad av i dagsläget - då köper jag hellre fler skärmar av samma sort och ställer bredvid varandra.

Det är inte vår uppgift att bestämma åt TS ifall han ska ha en 27" eller en 24". Men han verkar redan ha bestämt sig för en av de bästa skärmarna som finns på marknaden så jag har inga planer på att övertyga honom mer. Jag hävdar att det går alldeles utmärkt med en 27" eftersom det troligtvis är den nya standarden, medans du anser att 27" blir för stort, kommer att framstå som gigantiskt då man inte får med allt i blickfånget osv. Jag tror vi kan komma överens om att vi är oense.

Om du verkligen vill förstå vad jag menar, ta och köp en TV på 27" och en datorskärm på 27" och jämför sedan dessa.

Tonight's the night.

15/06 -11 15:08 MartinMilk

MartinMilk Forummoderator

17341 XP 1621 inlägg

Sämsta delarna jag sätt

Wii U PS4 XBone PC

15/06 -11 16:31 Emomilol

Emomilol

5839 XP 2268 inlägg

MartinMilk skrev:
Sämsta delarna jag sätt

Kbry.

Svara

Du måste vara inloggad för att svara på trådar.

Hoppa till forum

Trådar