Välkommen Gäst! Logga in eller registrera ett konto.

Logga in

Forumtråd

Välkommen till Fuska.nus forum. För att kunna skriva i forumet måste du vara medlem och inloggad. Medlem blir du gratis genom att klicka på Registrera dig i logga in-rutan. Men du kan kika runt i alla forumen och läsa även om du inte är inloggad.

Går det att köra ett 32-bitars program på en 64-bitars dator?

29/07 -11 16:05 yeehaa91

yeehaa91

971 XP 87 inlägg

Som rubriken, går det att köra ett 32-bitars program på en 64-bitars dator? Antagligen låter det som en dum fråga för er men jag är inte så kunnig när det gäller bitar och sånt :D. Jag skulle tro att det går, men det är alltid värt och kolla (heh). Undrar för att jag har nyss skaffat 64-bitars stationär dator, om det gör någon skillnad (vilket det antagligen inte gör.). Om inte blir jag besviken heh :D.

Signatur. Detta är en liten hälsning som kommer
dyka upp under dina foruminlägg och meddelande.
Denna säger hej =P

29/07 -11 16:10 bf22

bf22

5960 XP 297 inlägg

Om du kan välja mellan 64bit o 32bit så ska du ju naturligtvis välja 64bit. Men jag har aldrig haft problem med någon typ av program, använt 64 i många år nu.

? ?? / ¦??? / ? ? / ??? / ? ¦?? / ? ?

29/07 -11 16:12 yeehaa91

yeehaa91

971 XP 87 inlägg

Tack. Ska prova när jag fått i gång lådan.

Denna säger hej =P

30/07 -11 11:36 gosseN

gosseN

2054 XP 628 inlägg

Går går det ju fast vrf ska du inte ta 64bit?

Varken judar eller norrmän har bra erfarenheter från läger.

30/07 -11 13:42 yeehaa91

yeehaa91

971 XP 87 inlägg

Nä det var inte det jag tänkte utan jag bara undrade liksom. Jag kunde inte välja mellan 64-bit eller 32-bit, utan det var 64 från början. Jag bara undrade ifall det skulle uppstå nåt problem om man kör ett 32 program på en 64 dator, men så är det tydligen inte.

Denna säger hej =P

30/07 -11 22:49 FIQ

FIQ

7471 XP 621 inlägg

Problem KAN uppstå, men det är väldigt ovanligt. Vänta dig att kunna köra alla program. Tänk dock på att främsta anledningen till 64-bitars är det extra RAM-utrymme man kan tillgå (Teoretiskt max på 32-bit är omkring 3.5GB). Detta finns, av uppenbara skäl, inte tillgängligt för 32-bitarsprogram, ungefär som att du inte skulle kunna använda det helt, alls, om du körde 32-bitars OS. Dock fungerar program fint ändå, även om de är lite begränsade i maxutrymmet RAM.
Sen beror det ju på vad det är för typ av program också.

Du kan köra 32-bitars program på 64-bitars-OS, men inte tvärtom, förövrigt.

| Tänk | Skriv | Rätta | Skicka | Vänta |

FIQ - medlem

(Inspirerad från signatur av Anti)

03/08 -11 13:32 yeehaa91

yeehaa91

971 XP 87 inlägg

Ja, okej, nu fattar jag hur det funkar tack. FIQ eftersom du är admin kan du väl låsa tråden nu eller?

Denna säger hej =P

Svara

Denna tråd är låst och man kan inte längre skriva inlägg i tråden.

Hoppa till forum

Trådar