8246 XP
1889 inlägg
Fix_d skrev:
Det mest är inte så dyrt. Blir billigare om du köper i bulk och fryser in mycket. Priset har ofta inte så mycket med smaken att göra. Det är en placeboeffekt för det mesta. Ska du köpa för nytt recept varje dag så kostar det mycket. Som många har sagt så är kyckling god tier. Det räcker med att variera med olika marinader, såser, kolhydrater etc.
Paltbröd är en otroligt undervärderad maträtt som alla borde prova på. Koka brödet och servera med bacon och vitsås.
Makaronilåda är också enkel att göra och lätt att göra matlådor att frysa in av. Finns variationer, jag personligen gillar att ha tagliatelle, kassler, vitsås och mycket timjan.
Krossade tomater och bacon i en stekpanna, serverat till pasta är helt ok.
Ta en burk tonfisk, blanda med chilisås och citron. Forma sedan till burgare och stek på 3/4 värme. Du märker när de är klara. Servera med majonäs på bröd. Trevlig variation på burgare även om du inte tycker om fisk.
Makrillsmörgås i ugn är också gott. Bara sleva på makrill i tomatsås på 2 formbrön och ta på någon skiva ost. Stoppa in i ugnen på 175-200 beroende på om du har varmluft eller inte.
Om du får rester över någon gång och inte vill frysa in så kan du göra pyttipanna eller omelett på det.
Frukost har jag inte så mycket. Testa gör variationer på gröt. Äppelmos, frukt, smör etc. Gör gärna en extra portion gröt och stoppa in i kylen. Ta ut den senare när den kallnat, skär den i skivor, doppa i ströbröd och stek den. Servera med jordgubbssylt eller dyl. Smakar förvånande mycket som fattiga riddare.
Testa göra egen musli annars. Gör eller köp en basmusli och blanda i egna saker. Jag är ingen expert på det så du får göra din egen undersäkning.
De är de jag kommer nu. Uppdaterar om jag kommer på fler.