Välkommen Gäst! Logga in eller registrera ett konto.

Logga in

Forumtråd

Välkommen till Fuska.nus forum. För att kunna skriva i forumet måste du vara medlem och inloggad. Medlem blir du gratis genom att klicka på Registrera dig i logga in-rutan. Men du kan kika runt i alla forumen och läsa även om du inte är inloggad.

Laptop varnar konstant för lågt batteri utan anledning!

20/03 -12 12:07 the_Link96

the_Link96

5294 XP 472 inlägg

Hallå där!

Dator problem igen då. Jag satte mig vid datorn den här morgonen och gjorde mitt gamla vanliga, youtube, fuska osv. Datorn fungerade helt normal ända tills jag stängde av den kort därefter. Efter en kort skoldag så kommer jag hem igen och sätter mig vid datorn.

När jag försöker starta den så blinkade ström lampan på datorn så jag tänkte, aa då måste batteriet vart lågt när jag stängde av datorn innan så jag sätter i kontakten till laddaren och sen laddaruttaget i datorn. Datorn startar normalt men när alla fönster och sånt har öppnats så ser jag att den lilla batteri ikonen varnar för lågt batteri. Detta skulle normalt inte hända eftersom att det blinkande krysset ersätts med en kontakt när jag anslutit laddaren till datorn i vanliga fall.

Istället så har jag fått ett blinkande rött X över batteri ikonen och om jag lägger musen på ikonen står det "*random % nummer* tillgängligt (ansluten, laddar) Byt batteri."

Hur får jag det till att bli normalt igen och varför händer det? Kan det vara för att jag råka stänga av datorn när batteriet var lågt? Ska jag lyda det som sägs i meddelandet?

Jag har också märkt att varningsrutan som kommer upp när jag når 5% inte längre kommer upp, kan det ha med saken att göra?

Tack på förhand.

What can i say i´m a bad man.

20/03 -12 14:14 DarknessSky

DarknessSky Administratör

11857 XP 1498 inlägg

Testa med att ta ut och sätt i batteriet igen. Om datorn ändå laddar fast det inte står det så är det väl inte mer än att ignorera? Eller jag kanske har uppfattat fel?

EDIT: Livslängden på en dator är ca 3 år och om du då som Fix_d sa, har en gammal dator är det mycket möjligt att saker börjar strula. Om det är en ny gäller som då Fix_d sa igen möjligen garantin.

Nickar Quattro i #fuska.nu
Administratör på fuska.nu.

20/03 -12 14:33 Fix_d

Fix_d

7094 XP 1987 inlägg

Testa först, som DarknessSky sa, att ta ut batteriet och sedan sätt in det igen.

Om du har haft datorn ett tag så kanske det helt enkelt har slutat fungera. Det är ingen fara med det så länge du har i stömkabeln, men om du vill sitta någon annanstans så får jag helt enkelt föreslå attdu köper ett nytt batteri.

Om den å andra sidan skulle vara ny så kanske garantin täcker det. Maila de du köpte den av och fråga.

Coucou

20/03 -12 16:31 the_Link96

the_Link96

5294 XP 472 inlägg

DarknessSky skrev:
Testa med att ta ut och sätt i batteriet igen. Om datorn ändå laddar fast det inte står det så är det väl inte mer än att ignorera? Eller jag kanske har uppfattat fel?

Nej det är inte mer än att det stör mig. Kanske också för att det kom fram så plötsligt och datorn har funkat prima hela tiden.

Fix_d skrev:
Testa först, som DarknessSky sa, att ta ut batteriet och sedan sätt in det igen.

Om du har haft datorn ett tag så kanske det helt enkelt har slutat fungera. Det är ingen fara med det så länge du har i stömkabeln, men om du vill sitta någon annanstans så får jag helt enkelt föreslå attdu köper ett nytt batteri.

Om den å andra sidan skulle vara ny så kanske garantin täcker det. Maila de du köpte den av och fråga.

Aa datorn har väl runt 2-3 år på sig så jag antar att garantin är ute. Hur mycket pengar snackar vi om gällande ett nytt batteri? Tror du Siba har det?

20/03 -12 19:26 Fuska-nu

Fuska-nu

1 XP 16433 inlägg

Skrivet av den borttagna medlemmen Techno_

Var glad för det, min har tydligen slutat varna mig när batteriet är lågt och stänger istället av sig direkt. >:(

20/03 -12 19:57 Fix_d

Fix_d

7094 XP 1987 inlägg

the_Link96 skrev:
Aa datorn har väl runt 2-3 år på sig så jag antar att garantin är ute. Hur mycket pengar snackar vi om gällande ett nytt batteri? Tror du Siba har det?

Kostar tyvärr en del vad jag vet. Går ofta över tusenlappen om du ska köpa från tillverkaren. Fast denna sidan har jag sett länkad många gånger när det gäller det här och där är det väldigt billigt måste jag säga. Så det är antingen där eller någon sida som ebay om du inte har pengar till att köpa från tillverkaren själv.

Coucou

21/03 -12 15:31 the_Link96

the_Link96

5294 XP 472 inlägg

Techno_ skrev:
Var glad för det, min har tydligen slutat varna mig när batteriet är lågt och stänger istället av sig direkt. >:(

Jag kan inte säga att det är en dröm att ha ett blinkande kryss som tar ens uppmärksamhet hela tiden. För övrigt så brukade det komma upp en ruta om att jag skulle sätta i laddaren när datorn har 5% kvar, dock har det försvunnit för mig också...

Fix_d skrev:
the_Link96 skrev:

Kostar tyvärr en del vad jag vet. Går ofta över tusenlappen om du ska köpa från tillverkaren. Fast denna sidan har jag sett länkad många gånger när det gäller det här och där är det väldigt billigt måste jag säga. Så det är antingen där eller någon sida som ebay om du inte har pengar till att köpa från tillverkaren själv.

Tack för länken, dock så är läget nu att jag inte hittar samma batteri som mitt gamla (model AS09A41). Men jag hittade ett antal andra batterier som såg identiska ut fast med annat model nummer och mAh. Finns det några risker med att använda ett batteri som inte är av samma model och mAh?

21/03 -12 15:57 Fix_d

Fix_d

7094 XP 1987 inlägg

the_Link96 skrev:
Tack för länken, dock så är läget nu att jag inte hittar samma batteri som mitt gamla (model AS09A41). Men jag hittade ett antal andra batterier som såg identiska ut fast med annat model nummer och mAh. Finns det några risker med att använda ett batteri som inte är av samma model och mAh?

Att detär annan mAh borde inte göra någon skillnad då det bara är kapaciteten på batteriet, vad jag vet iaf. Fast om det är annorlunda modell så har jag ingen aning om det fungerar på din dator. Se om du kan maila och fråga dem eller något. Känns ju dumt att chansa.

Annars så hittade jag dessa efter en google-sökning:
http://www.laptop-battery.co/acer-lap...
http://www.battery-shop.org/laptop/ac...
http://www.hotbattery.co.uk/batteries...

Fast nu har jag inte kollat upp pålitlighet på dessa sidor eller om det ens fraktar till Sverige.

Sedan kanske du borde låta någon kunnig kolla på datorn först. Jag är inte alls säker på att det är batteriet det är fel på, kanske något glapp i datorn. Fast fel på batteriet låter ju onekligen rimligast.

Coucou

22/03 -12 07:55 the_Link96

the_Link96

5294 XP 472 inlägg

Fix_d skrev:
the_Link96 skrev:

Att detär annan mAh borde inte göra någon skillnad då det bara är kapaciteten på batteriet, vad jag vet iaf. Fast om det är annorlunda modell så har jag ingen aning om det fungerar på din dator. Se om du kan maila och fråga dem eller något. Känns ju dumt att chansa.

Annars så hittade jag dessa efter en google-sökning:
http://www.laptop-battery.co/acer-lap...
http://www.battery-shop.org/laptop/ac...
http://www.hotbattery.co.uk/batteries...

Fast nu har jag inte kollat upp pålitlighet på dessa sidor eller om det ens fraktar till Sverige.

Sedan kanske du borde låta någon kunnig kolla på datorn först. Jag är inte alls säker på att det är batteriet det är fel på, kanske något glapp i datorn. Fast fel på batteriet låter ju onekligen rimligast.

Jag och syrran har båda samma märke och samma batteri så jag bytte ut mitt och satte in hennes och det gjorde att jag blev 100% säker på att det är mitt batteri som det är fel på.

Jag får låna det tills vidare då hon knappt använder sin dator. Tack för alla länkar, jag ska samla ihop lite pengar så jag kan köpa mig ett eget.

Tusen tack för alla råd! :)

27/03 -12 21:25 Fuska-nu

Fuska-nu

1 XP 16433 inlägg

Skrivet av den borttagna medlemmen ToonLink

De gångerna du inte behöver ta ur sladden så ska du ta ut batteriet ur datorn. På så sätt sparar du livslängden på batteriet.

Din dator är ju 2-3 år gammal så batteriet är med största sannolikhet kasst.

EDIT: Jag själv har haft min bärbara nu i två månader och har aldrig använt batteriet, utan har kört med sladd konstant. Jag använder bara batteriet om jag nu ska ha med datorn på bussen eller så, vilket jag aldrig har behövt ännu.

Svara

Du måste vara inloggad för att svara på trådar.

Hoppa till forum

Trådar