Det finns få saker som stör mig lika mycket som svenska medborgare som inte kan hantera det svenska språket i tal. Nä, jag skriver inte om invandrare, jag skriver om människor som under hela sin uppväxt har haft vårat språk som sitt modersmål.
Allt fler pratar på ett sätt som jag personligen inte förstår var det kommer ifrån. Exempel på detta är "egentligen", "ordentligt", "chans" och "intressant". I uttal blir detta hos många istället "ejengkligen", "ordengklit", "shangs" (alt. "changs") och helt av no reason "intressangkt" (alt. "intressangt"). I vilken värld, i vilket svenskt språk byter T sitt läte med K? I vilken värld skapar N ensamt "ng"-ljudet?
Det värsta är när svenska profiler inte ens vet hur de ska prata. Hur ska då åhörarna kunna använda sig av korrekta uttal när de konstant bombas av felaktig svenska? Detta då jag under hockeymatcherna i år har reagerat starkt på en av kommentatorerna som kontinuerligt använder sig av "ng"-ljud i totalt fel ord.
Det handlar inte om "perfektionism" med att alla ska vara ett hundra procent korrekt i allt de säger. Men någon måtta får det vara. Det är inte konstigt att skrivsvårigheterna blir allt större när människor inte ens kan prata riktigt.
För er som känner att ni själv uttalar orden som exempel ovan, no offence. För er som känner att det här är något sjukt larvigt att göra en tråd om, gtfo.
http://open.spotify.com/user/forsafor...
Mitt stream: Twitch.tv/Pottoww