Välkommen Gäst! Logga in eller registrera ett konto.

Logga in

Forumtråd

Välkommen till Fuska.nus forum. För att kunna skriva i forumet måste du vara medlem och inloggad. Medlem blir du gratis genom att klicka på Registrera dig i logga in-rutan. Men du kan kika runt i alla forumen och läsa även om du inte är inloggad.

Emulator och ROMs, lagligt eller inte?

01/05 -12 11:55 the_Link96

the_Link96

5294 XP 472 inlägg

Hallå där, the_Link96 här!

Jag hade nyligen en diskussion med en kompis om emulator program och ROMs som slutade med att vi gick åt olika håll för att vi båda var helt säkra på våra olika uppfattningar om det var lagligt eller inte.

Efter några minuters tjafs så bestämde vi oss för att kolla på internet för ett konkret svar på vem som har rätt och vem som har fel. Dock utan större resultat eftersom att vi inte verkar vara de enda som var oense om saken.

I princip sa den ena sidan att det var lagligt pga att spelen var utgångna och att emulator program var hemgjorda program för att kunna spela de utgångna spelen på. Den andra sidan sa att emulator program är pirat program och att ROMs är stulna filer som läckt ut på internet.

Jag fick också se på någon sida att emulator programmen är fullt lagliga och att ROMs är lagliga till en viss del, det vill säga om man har köpt spelet på riktigt så är det också lagligt att ladda ner den filen från internet.

Så jag hoppades på att nån av er möjligtvis kan ge mig och min kompis ett svar så vi får veta vem som har rätt.

Tack på förhand.

What can i say i´m a bad man.

01/05 -12 12:33 DarknessSky

DarknessSky Administratör

11857 XP 1498 inlägg

Är nog svårt att säga.

Om scenariot är så att du har köpt en Playstation 2 och har GTA SA och båda  har gått sönder eller om du vill köra det på datorn skulle jag säga att det är "lagligt" med emulator och att ladda ner spelet igen då man faktiskt har betalt för spelet till en särskild konsol.

Nickar Quattro i #fuska.nu
Administratör på fuska.nu.

01/05 -12 13:26 Fix_d

Fix_d

7094 XP 1987 inlägg

ROMs är ej lagligt, i de flesta fallen iaf.

Taget från http://www.nintendo.com/corp/legal.js...

"There is a good deal of misinformation on the Internet regarding the backup/archival copy exception. It is not a "second copy" rule and is often mistakenly cited for the proposition that if you have one lawful copy of a copyrighted work, you are entitled to have a second copy of the copyrighted work even if that second copy is an infringing copy. The backup/archival copy exception is a very narrow limitation relating to a copy being made by the rightful owner of an authentic game to ensure he or she has one in the event of damage or destruction of the authentic. Therefore, whether you have an authentic game or not, or whether you have possession of a Nintendo ROM for a limited amount of time, i.e. 24 hours, it is illegal to download and play a Nintendo ROM from the Internet."

Så om det handlar om något som har med Nintendo att göra så är det olagligt. Däremot så är emulatorer tekniskt sett inte olagligt, men det krävs något olagligt för att de ens ska vara användbara.

En Playstation emulator hittar jag inget konkret bevis på, men jag tvivlar på att Sony skulle låta folk ladda ner spel gratis. Speciellt med tanke på att både PSone- oxh PS2-spel finns tillgängliga på PSStore.

Sedan finns det antagligen några äldre konsoler/spel som du kan skaffa till emulatorer. Dessa är så pass gamla och otillgängliga så jag tror inte att de som först skapade spelen har något emot det.

Coucou

01/05 -12 13:27 Fuska-nu

Fuska-nu

1 XP 16433 inlägg

Skrivet av den borttagna medlemmen Wilder787

En emulator, är ju som du skrev, helt laglig.

ROMs är jag inte säker på. http://answers.yahoo.com/question/ind...

EDIT: Jaha Fix_d hann före.

01/05 -12 15:50 Daxter_SSJ4

Daxter_SSJ4

8246 XP 1889 inlägg

De är i en gråzon för det mesta. Nintendo är lite baklänges när det gäller sådant.

Svara

Du måste vara inloggad för att svara på trådar.

Hoppa till forum

Trådar