Hallå där, the_Link96 här!
Jag hade nyligen en diskussion med en kompis om emulator program och ROMs som slutade med att vi gick åt olika håll för att vi båda var helt säkra på våra olika uppfattningar om det var lagligt eller inte.
Efter några minuters tjafs så bestämde vi oss för att kolla på internet för ett konkret svar på vem som har rätt och vem som har fel. Dock utan större resultat eftersom att vi inte verkar vara de enda som var oense om saken.
I princip sa den ena sidan att det var lagligt pga att spelen var utgångna och att emulator program var hemgjorda program för att kunna spela de utgångna spelen på. Den andra sidan sa att emulator program är pirat program och att ROMs är stulna filer som läckt ut på internet.
Jag fick också se på någon sida att emulator programmen är fullt lagliga och att ROMs är lagliga till en viss del, det vill säga om man har köpt spelet på riktigt så är det också lagligt att ladda ner den filen från internet.
Så jag hoppades på att nån av er möjligtvis kan ge mig och min kompis ett svar så vi får veta vem som har rätt.
Tack på förhand.
What can i say i´m a bad man.