9643 XP
820 inlägg
Följande post har ingen som helst avsikt att avsiktligt förkasta någon form av religion eller vetenskap, detta är endast för underhållande syfte samt för dig som älskar filosofi.
Jag och en polare som studerat universitetsfilosofi har som en del av ett projektarbete kört en funderare på hur världen är uppbyggd. Jag kommer följa upp ett scenario som kommer kräva en del av eran fantasi och, förhoppningsvis, kunna ge er en rolig inblick i världsuppfattning. Men först ska vi se till att du är beredd att kunna uppfatta vad som sägs. Därefter är det rekommenderat att du tar din tid att förstå vad som sägs steg för steg, läs gärna om ett stycke om något är oklart.
Vi börjar med att se på hur våran egen värld är uppbyggd. Vi har Sverige, Europa, Tellus, Solsystemet, Vintergatan och resterande av det okända i världsrymden. Vi har en delvis uppfattning om hur våran värld kom till, vad som omger oss och hur vi lever. Vetenskapligt sett så började allting enligt den s.k. "Big-bang" teorin. Dock kan man inte exakt veta vad som orsakade big bang, utan det finns bara antaganden för vad som hände. Detta i huvudsak på grund av att innan big bang fanns inte tid och rum (väldigt simplifierat syn).
Hursomhelst, nu när vi kikat en stund på det så vill jag att du tar en titt inom vilket spel som helst, helst ditt favoritspel. Alla mmorpgs och karaktärsspel som World of warcraft, Dishonored, Tekken eller Super mario fungerar, själva spelet är inte viktigt utan bara för att ge dig en inblick i scenariot.
Spelvärlden är skapad av en person, programmeraren. Han eller hon har skapat allting som spelkaraktärerna uppfattar som sin "värld", och har all kontroll över allt som sker. Du som styr en huvudkaraktär i ett spel påverkar karaktären på ett sätt som karaktären uppfattar som sin egen vilja, med andra ord så tänker du åt din karaktär. Inget nytt kanske, men fortfarande viktigt för vårat scenario.
På samma sätt som din karaktär uppfattar sin värld som verklig, uppfattar NPC's (non-player characters) sin värld lika verklig. Spelkaraktärer har ingen uppfattning om hur eller vad det hela började, de har heller ingen uppfattning om vem du, spelaren eller programmeraren är. Detta eftersom du inte existerar i deras värld.
Du kanske börjar förstå en del nu, men vi ska gå igenom alltihopa. Jag kommer ge dig följande scenario som jag ber dig tolka med hjälp av den information jag gett dig nu.
Vi lever på jorden. Vi går i skolan, går till jobbet, äter, sover, älskar, hatar. Vi vet inte exakt hur vår värld skapades, allt vi har är en teori om hur det gick till. Vi har ingen kunskap om någon högre makt eller en härskare över våran värld, därefter kan vi varken bekräfta eller dementera att det finns någon sådan.
Så vet vi som människor, att vi inte är en skapelse av någon annan? Att vi inte är kod skapad av en programmerare av en annan form? Hur kan vi vara så säkra på att vår värld är den enda världen? Sanningen är att vi vet inte detta.
Så med det sagt så kommer tanken, vi kan vara samma sorts pixlar i perspektiv från en annan. Vi kan vara den där högutvecklade AI'n. Vi kan vara programmerade till att bete oss på ett speciellt sätt och ha vårat öde utspelat för oss redan nu. Varför? För att någon kan tänka åt oss, för oss. Och det finns inget vi kan göra för att bevisa eller motbevisa detta.
Fundera på detta ett tag.
Detta gav mig en femma i Teoretisk filosofi i samband med en rapport av scenariot, så jag vet att tankesättet kan vara inspirerande för vissa.
People aren't actually retarded, they're just completely fucking clueless.