9477 XP
539 inlägg
DarknessSky skrev:Forza skrev:DarknessSky skrev:Forza skrev:The_new_cake skrev:
Givetvis kan du det. Du får bara ändra i länken så den blir:
<?php include('index_meny.php'); ?>
Eller något liknande beroende på vad du döper filen till.
Tänkte inte klart när jag frågade den frågan, löste det ganska direkt men glömde skriva det här. Har dock ett annat problem.
För att få rätt "meny" att vara aktiv, tex med koden du skickade är ju alltid nyheter aktiv och vet ju hur man ändrar de. Det är ju bara att alla sidor kommer ju få samma aktiv. Hur löser jag detta för att de ska bli lätt att ändra i menyn också?
Hoppas du förstår vad jag menar.
Min lösning kanske inte är den bästa men jag brukar sätta en session på varje sida som säger vilken sida man besöker ex $_SESSION['visiting'] = 'startsida'; och sedan kör jag en if-sats i menykoden för att se om $_SESSION['visiting'] är "startsida" och isf ha den som aktiv.
ohh :0 jag har aldrig använt de där, hur gör man för att få det att fungera i kodningen? Noob guide tack :P
Jag slänger ihop ett exempel, post uppdateras inom kort ;)
Detta är bara ett enkelt exempel på hur detta skulle kunna fungera:
meny.php
<ul>
<li<?php if ($_SESSION['visiting'] == 'startsida') { echo ' class="active"'; } ?>><a href="#">Menyval 1</a></li>
<li<?php if ($_SESSION['visiting'] == 'sida2') { echo ' class="active"'; } ?>><a href="#">Menyval 2</a></li>
</ul>
hem.php
massa kod över
$_SESSION['visiting'] = "startsida";
<?php include('meny.php'); ?>
massa annan kod under detta
--------
Är förståeligt om det är svårt att hänga med ;) säg bara till om jag ska förklara något tydligare.
Har lite problem, jag gjorde meny.php såhär:
<header>
<div class="wrapper">
<h1><a href="/" id="logo"></a></h1>
<nav>
<ul id="menu">
<li<?php if ($_SESSION['visiting'] == 'index') { echo ' class="active"'; } ?>><a href="index.php">Start</a></li>
<li<?php if ($_SESSION['visiting'] == 'Nyheter') { echo ' class="active"'; } ?>><a href="Nyheter.php">Nyheter</a></li>
<li<?php if ($_SESSION['visiting'] == 'Hyrkart') { echo ' class="active"'; } ?>><a href="Hyrkart.php">Hyrkart</a></li>
<li<?php if ($_SESSION['visiting'] == 'Bokningar') { echo ' class="active"'; } ?>><a href="Bokningar.php">Bokningar</a></li>
<li<?php if ($_SESSION['visiting'] == 'Aktivitetskalender') { echo ' class="active"'; } ?>><a href="Aktivitetskalender.php">Aktivitetskalender</a></li>
<li<?php if ($_SESSION['visiting'] == 'Aktiva') { echo ' class="active"'; } ?>><a href="Aktiva.php">Aktiva</a></li>
<li<?php if ($_SESSION['visiting'] == 'Banan') { echo ' class="active"'; } ?>><a href="Banan.php">Banan</a></li>
<li<?php if ($_SESSION['visiting'] == 'Galleri') { echo ' class="active"'; } ?>><a href="Galleri.php">Galleri</a></li>
<li<?php if ($_SESSION['visiting'] == 'Lankar') { echo ' class="active"'; } ?>><a href="Lankar.php">Länkar</a></li>
<li<?php if ($_SESSION['visiting'] == 'AkMed') { echo ' class="active"'; } ?>><a href="AkMed.php">Åk Med!</a></li>
<li<?php if ($_SESSION['visiting'] == 'Borja') { echo ' class="active"'; } ?>><a href="Borja.php">Börja Köra Kart!</a></li>
<li<?php if ($_SESSION['visiting'] == 'Klasser') { echo ' class="active"'; } ?>><a href="Klasser.php">Kartingklasser</a></li>
<li<?php if ($_SESSION['visiting'] == 'Kontakt') { echo ' class="active"'; } ?>><a href="Kontakt.php">Kontakta Oss</a></li>
</ul>
</nav>
</div>
</header>
Sen provade jag först i Nyheter:
Och då var som sagt ingen "aktiv"
Sedan provade jag:
$_SESSION['visiting'] = "Nyheter";
Utan resultat blir bara som en text och inte en kod. Vad gör jag fel?
Senast redigerat 08/05 -13 13:47
>>>http://www.youtube.com/user/ImagineTunez<<<
Awesome Muisc Everyday!
The Music that you haven't heard yet.