Speltestsguide
Under fuska.nu’s tid, har vi fått in en massvis av olika tester till spelen för de olika konsollerna, vilket vi är mycket tacksamma över. Många är riktigt bra, utförliga och väl skrivna vilket glädjer oss, dock finns det tyvärr även en hel del recensioner som är lite för korta och ganska dåligt planerade. De är med andra ord ihopslängda på några minuter, vilket gör att innehållet inte blir något fängslande alls. Meningen är att man skall få sig en bild av hur hela spelet ser ut, då man möjligen undrar om spelet är något att ha. Tänk på att flera hundra personer varje dag, besöker fuska.nu för att kolla på fusk, och läsa dessa speltester, då är det även viktigt att de håller en god kvalité.
Här nedan skall vi nu försöka ge lite tips på saker man bör tänka på då man skriver ett test, för att det skall få en så hög kvalite som möjligt.
Vi rekomenderar att du läser detta om du någon gång skall skicka in ett test.
_________________________________________________
Tre rutor
Som ni säkerligen redan märkt, har konstuktionen på testen ändrats en aning. Istället för en löpande text, har man nu flera kategorier att skriva sin recension i, och detta för att skrivandet skulle utvecklas. Den ena delen är till för spelets handling, vilket är det allra viktigaste för att få ihop ett bra test. Sedan finns det även en ruta till för att säga lite om vad man tycker om spelet, och slutligen en ruta där man kan motivera de betyg man valt.
Handlingen
Handlingen är spelrecensionens hjärta, det allra viktigaste vilken man bör lägga ner mest tid på att skriva. Här har du chansen att se till att ditt test blir intressant, kan fånga uppmärksamhet, och väcka nya tankar om spelet hos läsare. Här har du chansen att påverka andras beslut! Men det är här vi märker att det är lite brist på information, oftast är det mycket onödigt som skrivs eller saker man inte förstår för att man inte fått tillräckligt med annan information.
Handligen kan bestå av en massvis med saker, men ha hela tiden i tankarna, att dess främsta uppgift är att se till att läsaren skall få en så klar bild som möjligt över hur spelet ser ut, vilket gör att man själv kan bilda sig en uppfattning om vad man tycker om spelet, och därigenom få möjlighet att avöra om man vill köpa spelet eller ej.
Introduktion
En bra början kan vara en kort liten text, som i stora drag berättar huvudtanken med spelet, d.v.s lite kort om vad spelet handlar om, vad det är för spel, och även ge lite kort possitiv information om spelet. Vi tar ett exempel.
Zelda är enligt mig det största och bästa spel som utvecklats genom tiderna. För första gången har nintendo skapat ett riktigt lyckat spel, som till min förvåning även höll en mycket god kvalité och hållbarhet. Spelet handlar om en liten pojke vid namn Link, vars uppgift är att rädda världen från att förintas av den ondskefulle varelsen Ganon, som lagt beslag på den mest kraftfulla skatt som Link får i uppgift att återföra.
Där har man fått en kort och bra inledning som i stora drag målar upp en bild om vad spelet handlar om, vilka huvudpersonerna är, och dess roller i spelet. En, vad man kan kalla, yttre handling. Samtidigt framför man även att det är ett jättebra spel, att det är något som rekomenderas, och även vilka spelutvecklarna är. Redan nu kanske man kan få en liten uppfattning om vad det är för typ av spel, och om det verkar kul eller kanske tvärtom helt uruselt.
Fördjupning
Nu efter en kort introduktion, är det dags för den mer detaljerade handligen, där man går in lite djupare i vad som verkligen händer i spelet. Här skall den absolut största biten av testet framföras, och ett tips är att skriva lite underrubriker för att göra det lite enklare för båda läsarna och ditt skrivande. Det kan göra att det blit enklare att skriva mycket om just en specifik sak, och på så sätt får man en längre recension.
Är spelet en enda lång story, kan man till en början intruducera den, t.ex. ”Allt började i en liten by, långt långt in i den djupaste skogen, där frid och fröjd varade mellan byborna tills det en dag hände något fruktansvärt” Gärna att man dramatiserar mycket för att få det så intressant som möjligt.
När man sedan har en bra inledning, som passar ens spel, kan man forstätta med rubriker, vilket tidigare nämndes. Rubrikerna kan vara allt mellan olika saker som händer i spelet, olika saker man kan göra eller annat som finns i spelet. Helt enkelt olika ting man kan ta upp och berätta lite extra om.
Här följer några exempel på rubriker:
• Handling: Kan vara bra att ha en punk där man djupare går in i hela handlingen, om det nu finns något sådant att berätta. Se bara till att ha saker över till de andra rubrikerna.
• Karaktärer: Här kan allt berättas om ur spelets karaktär är. Skulle spelet har flera olika karaktärer att välja mellan, kan man kanske berätta lite om dessa. Eller är det möjligen så att man endast är en person man följer genom hela spelet? Hur är den personen, blir den bättre och bättre under spelets gång?
• Miljö: Var utspelar det sig? Är det en enda värld, och vad består den av, är den stor? Eller är det kanske olika banor? Vad är det för olika banor... är de bra, roliga? Är det kanske ett bilspel där man kan välja olika lopp... osv. Sådana frågor kan man ställa sig, och samtidigt försöka svara på.
• Multiplayer: Har spelet ett sådant alternativ, kan det vara bra att ta upp det, förklara lite kort hur det fungerar och vad man tycker om det. Gärna att man jämför det med när man spelar ensam.
• Tidigare spel: Här kan man t.ex. jämföra spelet med tidigare spel inom serien, där man kan ta upp alla saker som är mycket bättre, och dra fina paralleller mellan dem. Finns det några tidigare spel finns det nog även garanterat massvis av förbättringar att ta upp, speciellt om det tidigare var till en äldre konsoll. Om inte, säg att det inte var så mycket bättre, vilket också kan vara bra att få veta.
• Övriga funktioner till spelet: Ja, vissa spel har säkert en rad andra funktioner man kan berätta om i sitt speltest, försök gärna lyfta fram dem också. Se bara till att det inte blir alldeles för mycket. Se även till att ge dina rubriker ett bra namn, där jag skrivit ”Tidigare spel” kan man t.ex. ha den rubriken som det tidigare spelet heter.
Här följer några tester som är bra exempel på hur rubriker används till för att berätta om specifika saker inom spelets handling:
http://www.fuska.nu/spel/?s=3&id=4898&tid=8782
http://www.fuska.nu/spel/?s=1&tid=4916
http://www.fuska.nu/spel/?s=1&tid=13608
http://www.fuska.nu/spel/?s=1&tid=6259
Alla dessa tester är väldigt långa och att läsa genom dem är därmed i detta fall inte nödvändigt. Kolla i stället endast genom recensionerna, studera dess uppbyggnad, och tag lärdom av dem. (observera rubriksindelningarna)
Dina åsikter
Nu finns det två rutor kvar till för dig att berätta om vad du tycker om spelet. Blev du överaskad, eller kanske besviken? Ta gärna upp både positiva och negativa saker, om vad som gör det så kul/tråkigt. Varför är spelet värt att köpa, om nu inte, varför inte då? Värt pengarna? (Få gärna med priset).
Denna del behöver inte alls innehålla så jättemycket. Se bara till att få fram dina åsikter, och att du inte glömmer att säga VARFÖR du tycker som du gör. Det är mycket viktigt.
Om jag som exempel endast skulle skriva att spelet var tråkigt, säger det bara att spelet inte är bra, och man kanske som läsare inte vill köpa det. Men om man skriver, ”Jag tycker spelet var tråkigt, DÄRFÖR att det inte var så mycket krigande jag föräntade mig”, kan det vara flera personer som reagerar positivt, bara för att man inte gillar krigande, som man trodde skulle förekomma massvis av. Då ser ni vikten i att motivera sina tankar då alla har olika åsikter kring saker och ting.
Den sista delen, vilket nog är den enklaste och minst krävande, skall man endast kort, eller kanske lite längre om man vill, motivera sina betyg kring de fyra spelmomenten grafik, ljud, hållbarhet och spelkänsla. Mer komplicerat än så bör det inte vara.
Godkännande
Vid godkännandet av tester har vi vissa kriterier vi följer, och däribland ingår självklart reglerna för testerna. Som de flesta andra reglerna är de ganksa självklara men det kan trots det vara bra att ha läst dem. - Man måste ha skrivit testet alldeles själv, med helt egna meningar. (man får alltså inte ta delar av andra speltester). Skulle man trotsallt kopiera en recension, blir man av med 10 XP och stängs eventuellt av från funktionen. - Testet får inte innehålla några svordommar som t.ex. ”detta spelet är jävligt bra” - Speltestet skall vara skrivet på relativt god svenska, och helst inte innehålla så mycket stavfel. Vid alldeles för dålig stavning eller grammatik godkänns icke testet.
Andra saker vi kollar på, är hur välskrivet testet är. Om vi kan få en bild av vad det är för spel, och vad det handra om, belönas man med XP. Ju bättre skrivet och välformulerat testet är, desto mer XP får man som belöning. Ett test med mycket stavfel kan antingen tas bort, eller godkännas utan att man får någon XP, trots att det annars skulle vara riktigt bra. Språket är därmed en viktig del, och därför rekomenderas att man först skriver sitt test i ett Word-dokument som kan rätta eventuella stavfel och felaktiga meningsbyggnader innan man skickar in det till fuska.nu. Anledningen är att vi vill ha så god kvalité på testerna som möjligt.
Avslutningsvis hoppas vi nu att du tar del av dessa råd när du skriver och skickar in speltester till oss, och att det framöver kommer in bra, långa, utförliga och intressanta sådana. Och med dessa ord önskar vi er lycka till med testskrivandet och hoppas att ni kan bidra med många fler spelrecensioner att förgylla sidan med.