9102 XP
2260 inlägg
Om du hade läst på lite innan du skrev ditt smått konstiga inlägg så hade du upptäckt att det visst var européerna som förslavade afrikanerna. De tog sina skepp till Afrika och bytte till sig slavar mot teknologiska föremål, vapen och sprit. Dessa slavar fick sedan arbeta i det som idag kallas USA men som då var ett helt nyupptäckt land med enbart indianer i som européerna för övrigt förslavade och utrotade då de dog av sina hemska förhållanden och sjukdomar. Så alltså är det ju omöjligt att det var amerikanerna som förslavade afrikanerna då det inte fanns några vid den givna tidpunkten, de kom inte till förens vid den amerikanska revolutionen som var långt senare. Dessa afrikaner arbetade fram råvaror som Europa sedan förädlade, därav upphovet till industrialiseringen.
Det fanns inga slavar i Europa på samma sätt som USA. Däremot sitter du och snackar om 1700-tal. Europa åkte och utrotade och slavhandel förekom men ytterst få slavar hamnade i Europa. Tro mig, jag har läst på. Det råkar nämligen vara EXAKT det här vi håller på med i skolan. Europa koloniserade, ja, men slavarna hamnade i USA.
Är det här ända fel enligt din mening tycker jag att du tar det med min lärare.
men jag vågar väl ändå prata om det?
Ööh, ja, det tycker jag verkligen.
Angående terrorismen så var den mer en symbolisk mening för att visa vad jag verkligen menar då vi har behandlat dem så illa. jag ville bara lysa upp det, inte på något sätt förarga eller skada de européer som idag är fredliga och inte är rasistiska.
Den symboliken var lite barbarisk och brutal, men det kanske du förstår nu i efterhand?
ditt smått konstiga inlägg
Du verkar vara expert på just sådana inlägg själv, så... :S
jag påstår aldrig i min text att alla i Europa skulle vara rasister, bara att jag tycker att det är obehagligt att just vi var och (delvis då!) är apartheid mot de människor som hade det sämst ställt och blev mest illa behandlade. Jag ser det som en enorm människokräkning och tycker att det är sjukligt att det fortfarande pågår än i dag!
Det finns en anledning till att vi lär oss om det här i skolan. Och nä, det är verkligen inte för att vi ska sätta oss på en fusksajt och hylla Al-Qaida som du gör, det är för att vi inte ska återupprepa historien och förstå hur fel det är. Och rasism är ingenting bara vita håller på med ska du veta. Vi såg på två dokumentärklipp på vår lektion om det här. Ett om KKK och ett om en motsvarande sekt, fast för svarta, som också fanns i USA. Vet du vad han sade? Att han ville ha byxor av vitas hud. Så det är inte bara vita som håller på idag 2011. Och det måste du förstå, att det är där vi lever. Vi kan inte ta ansvar för det som skedde för 200 år sedan, bara lära oss av det, och det gör vi i skolan, du behöver inte ta ansvar för det.
7 år på fuska.nu