Ok, jag hoppas att alla vet vad en överskattad film betyder. Det behöver inte vara en dålig film, bara en film som ni tycker att folk tycker är mycket bättre än vad ni tycker. Jag vill inte se några Plan 9 from outer space eller liknande filmer, då knappast någon säger att dessa filmer är bra.
Eftersom jag är trådstartaren så måste jag föregå med gott exempel, två stycken faktiskt.
Avatar. Ett stort exempel på en överskattad film. Att denna film fått så extremt mycket uppmärksamhet är konstigt. Karikatyr-karaktärer, dåligt manus, dåliga skådespelare (Sigourne Weaver går dock en hyffsat insats), ett tråkigt budskap och en historia som blivit berätted hundratals gånger förut.
Pianisten. Vilken djävla tråkig film. I över två timmar så ska man se Adrien Brody som ser lite ledsen ut och stirrar på en bokhylla? Att visa Nazister som dödar judar är knappast kontroversiellt eller tankeväckande. Bara ett oerhört använt och tråkigt knep. Filmen delar upp världen i snälla judar och onda nazister, istället för att framställa de tyska soldaterna som människor så blir de skrattande, cyniskt elaka, sadistiska mordmaskiner. Oj, just det, förutom EN liten tysk, men han dog och blev aldrig utvecklad eller använd, så honom bryr vi oss inte om.
Hela manuset är fyllt av skrattretande Captain Obvious-citat. Karaktärerna blir inte utvecklade förens de dör, det finns extremt många händelser i filmen som de hade kunnat skippa helt och hållet, och som inte tillförde någonting.
Våldtäkt är roligt, men bara om du blir våldtagen av en Clown.
Livet är som en tärning, det bästa man kan få är sex.