7979 XP
560 inlägg
Silver_ skrev:
• Gör ett minumum på hur många tecken som Fuska.nu kräver att man skriver i ett fusk.
Jag kan garantera alla fusk som är under 200 tecken håller en väldigt låg kvalité inte och hjälper spelaren ett dugg. De flesta inskickarna är lata och lägger inte ner så mycket tid som man egentligen borde göra när man skriver ett fusk. Om vi sätter en gräns på minst 300 tecken kan vi nog i alla fall få in lite mer välskrivna fusk...
Det finns en gräns på hur kort ett fusk får vara. Denna gräns ligger på 200 tecken. Den skulle eventuellt kunna höjas men vissa tips/fusk behöver endast 200-250 tecken. Det har till och med hänt att man som spelmoderator fått redigera bort onödiga utfyllnaden i fusk som är tillräckliga med färre tecken.
Ett fusk som är så kort att det inte hjälper godkänns inte.
Silver_ skrev:
• Höj teckenminmumet på vad Fuska.nu kräver av en recension.
Jag är 100 % säker (om inte mer) att spelaren inte har en endaste chans att tyda spelet, vad man gör och vad som händer om någon bara lägger ner 300 tecken på det. Jag tror att du också håller med mig om att det är ett alldeles för snällt minumum och att Fuska.nu borde ha en gräns på MINST 500 - 600 tecken. Visst finns det folk som inte klarar av att skriva så mycket, men då behöver de inte göra det. Det är ju helt frivilligt!
Jag har redan gett förslag på 500 tecken per sektion när man skickar in spelrecensioner. Detta kommer nog att bli verklighet i framtiden. Idag godkänner vi i regel inte väldigt korta spelrecensioner.
Jag personligen har tillgång till att redigera riktlinjer som alla spelmoderatorer ska följa när recensioner, fusk och spel godkänns. Inom recensionerna ser dessa ut såhär:
Riktlinjer skrev:Recensionerna som publiceras på Fuska.nu ska alltid hålla en god kvalité. Var därför hellre för snål än för givmild med accepterade recensioner. För att sidan ska locka via recensionerna kräver det att dessa har en viss standard. Se även över XP-summorna och använd dessa som ett system för betyg. Endast de allra bästa A-kvalitéerna ska ha 20 XP. Läs även igenom igenom Direktioner vid godkänning i moderatorforumet innan du sätter igång.
• Recensioner som grovt bryter mot reglerna, exempelvis innehållande endast skällsord, könsord eller aggressiva/offensiva uttryck ska alltid tilldelas -10 XP. Vid spam eller mindre allvarliga regelförbrytelser tilldelas -5 XP.
• Endast recensioner på svenska ska godkännas. Översatta recensioner ska även de tas bort då recensionerna specifikt är något medlemmen ska ha skrivit själv. Kolla därför även meningar översatta på
www.google.se. Helkopierade recensioner ska självklart tilldelas -10 XP.
• Ta alltid bort recensioner med många grammatik- och stavfel. Vi ska, som utgivare av recensionerna, inte förändra någonting i själva skriften för att vara korrekta då skribenten har viss upphovsrätt. Redigera därför inte grammatiska fel (få stavfel kan däremot finjusteras).
• Godkänn endast recensioner som har ett bra innehåll. Recensioner ska förklara vad spelet handlar om, ge argument, inte avslöja allt för mycket av innehållet osv. För att nå högre XP ska recensionen även exempelvis ge bildliga intryck och skapa en illusion framför läsaren med en mer levande text än annars.
• Rätta om medlemmen använt sig utav koder. [b
][/b
], [i][/i
], [u][/u
], [url][/url
], [center][/center
], [list][/list
] och [spoiler][/spoiler
] fungerar i spelfusk och recensioner. Använd alltid ”Förhandsgranska” för att vara säker på att det blir korrekt om koderna finns inskrivna. Kom ihåg att vi inte kan redigera redan publicerade recensioner.
• Är du osäker på en recension kan du skriva i en kommentar, låta recensionen ligga kvar och trycka på "Godkänn" så tar någon annan hand om det. Avsluta dock alltid kommentaren med ditt användarnamn.
Wooah, våra riktlinjer ligger ute offentligt!
• Alla spelmoderatorer måste använda Word eller något annat pogram som rättar stavfel m.m.
Alltför ofta finner man både fusk och recensioner med alldeles för mycket grammatik och stavfel. Om alla spelmoderatorer använder sig av Word eller något liknande rättar man i alla fall till stavfel åtminstone. Självklart finns det redan de som använder Word när de rättar men jag tror dock inte att alla gör det eftersom att man ibland hittar mycket stavfel på nypublicerade fusk.
Även detta står i riktlinjerna för fusk. Jag kan inte göra mycket mer än uppmuntra alla till att göra det. Hittar du ett fusk som innehåller mycket stavfel, anmäl det med det som förklaring. En spelmoderator kommer då att redigera fusket och rätta stavfelen.
• Som endast medlem har jag ingen aning om hur mycket fusk som blir behandlade per dag men jag ser i alla fall att inget fusk blivit godkännt sedan 8 augusti. Jag är medveten om att det är fler fusk ej blir godkännda än fusk som blir publicerade men det har altså inte kommit in ett nytt fusk till sidan på hela 8 dagar. Om alla spelmoderatorer godkänner 1 fusk per dag måste det i alla fall komma in ett litet fusk på en vecka.
Jag har tagit detta med dig förut. Detta grundar sig två flera saker framförallt, nämligen att det skickas in väldigt få fusk samt att majoriteten, med stor marginal, blir borttaget istället för godkänt. I tider som denna när det skickas in så få fusk som idag har jag heller inget krav på att "validera minst ett fusk i veckan". Dels för att det inte nödvändigtvis kommer in så mycket för att alla ska kunna göra det och dels för att det känns överdrivet i situationen som den är.
Angående fusk som ligger länge,
The_new_cake, beror detta (som du visserligen även själv vet om) på att vissa fusk helt enkelt är väldigt, väldigt långa och kräver en rejäl genomgång innan de blir godkända, något man sällan har tid/ork med.
• Jag har under en period anmält en mängd olika fusk och recensioner. Efter några dagar undrar man vad som händer med dessa; om de har tagits tag i, om det var något fel med min anmälan till fusket och vilken åtgärd som gjordes.
Som ordinarie medlem har du ingen anledning att veta vad som händer med andra medlemmars fusk och recensioner efter att de anmälts. Anmäler du är vi tacksamma, men någon information om det till någon annan utöver medlemmen det berör är inte nödvändig. Vissa tas bort, vissa lämnas. Det avgör vi.
• Crewet måste bli bättre på att svara på meddelanden! Faktiskt har jag ingen förståelse alls vafrör man bara läser ett meddelande som både kan innerhålla en fråga eller en en förbättring och sedan bara ignorerar det. Det som är irriterande är att man tar sig tid och skriver ett meddelande och sedan bara få det ignorerat! Skärpning!
Antar att du, åtminstone delvis, syftar på mig. Jag har halvt ignorerat dina meddelanden pga tidsbrist och dåligt engagemang men vissa delar har diskuterats. Du får ursäkta, nästa gång ska jag svara att det ska diskuteras när du skickar idéer.
http://open.spotify.com/user/forsafor...
Mitt stream: Twitch.tv/Pottoww