7979 XP
560 inlägg
knewt skrev:Forsa skrev:
Inom fusken ger koder och fusk som har gett mindre arbete 0-10 XP medan längre tips och guider ger 10-20.
Helt knasigt. Det bör uppmuntras mer att skicka in riktiga fusk än tips.
Haha, ser nu att du har delvis rätt. Jag skrev fel i min hast vilket gjorde att det där blev lite felaktig information. Som du vet via
denna guide, som du som fuskansvarig BORDE utgå ifrån, har vi en gräns på maximalt 10 XP för kategorin "tips". Koder får maximalt 5 XP.
Detta gör, som du säger, att tips
kan ge mer XP rent praktiskt än vad koder kan. Det beror dock helt på hur bra tipset är skrivet. Poängen med hela systemet är att ju mer tid och energi någon lägger ner på något, ju mer XP får de ut.
Då koder i stort sätt bara är klippa > klistra och redigera lite text för möjligheten att godkännas tjänar man på att göra tre sådana istället för att skriva ett välskrivet tips, rent tidsmässigt. Så jag ser inte problemet.
Är det något jag vill klaga på angående XPn när vi godkänner fusk är det att den maximala tilldelningen för walkthroughs är 20 XP. Detta är dock inte ett aktuellt problem då vi inte får in några walkthroughs.
Knewt skrev:Forsa skrev:
Vi säger att vi ger 5 XP för varje spel som skickas in. Detta är något som inte kräver något arbete alls.
Forsa skrev:
Det duger mer än väl för våran hemsida och bör även nöja er medlemmar, då det trots allt är mycket för ett sådant litet besvär.
Knewt skrev:
Jag förstår tanken med att dela ut reward efter hur mycket jobb eller tid man lagt ner, men jag tycker att det är totalt irrelevant. Det enda som bör spela roll är hur mycket det hjälper Fuska.nu.
Du håller alltså inte med? Svara gärna.
Vi vill ha variation i vårat utbud av fusk. Där har du svaret. Koppla det samman med det jag skrev här ovanför.
The_new_cake skrev:
[...]
För att återvända lite mer till ämnet (inte för att ovanstående är helt orelaterat); Varför inte införa samma system som ni har till fusk och speltester? Ge möjlighet för fuskansvariga att dela ut mellan noll och fem XP per spel som skickas in beroende på hur mycket information som är angivet med mera. Detta får medlemmar att vilja skicka in spel och söka upp information till spelen. Kanske även dela ut mer XP beroende på hur aktuellt spelet är, för ett aktuellt spel är trots allt mer till hjälp för Fuska.nu än de som inte är. Detta minimerar även den risk som GoldenMew tidigare pratade om, att någon skulle få för sig att skicka in 400 DOS-spel.
Eftersom att XP är något medlemmar i regel strävar efter ska vi ju inte massivt öka utdelningen av den. Det skulle ge oss lite fart i början men skulle i längden göra att intresset reduceras.
Jag skulle lätt kunna gå med på att ge 1 XP för varje spel som accepteras och läggs upp på sidan. Men 5 XP känns inte som något att utgå ifrån. 1 XP skulle ge medlemmarna mycket för den lilla ansträngning och det skulle bli relativt enkelt att få några extra XP i månaden om man arbetade med det aktivt.
Det är min åsikt om spelen. Jag kan tänka mig att tilldela 1 XP för vardera upplagt spel, oavsett andelen information som är publicerad. Det är en väldig fördel för er som skickar in. För mycket XP skulle bidra med "problemet" du och GoldenMew beskrivit och ingen alls gör att medlemmar struntar i att skicka in. 1 XP gör att medlemmar kan "lägga ned en minut" på att skicka in ett spel de kommer över. Och det är precis det vi är ute efter.
Att ge mer XP för aktiva spel ser jag inte som något rådande. Det är alltid någon som vill ha den där extra XPn.
http://open.spotify.com/user/forsafor...
Mitt stream: Twitch.tv/Pottoww